Khamis, 2 Ogos 2018

Anak Malaya di Republik Turki

Saya ada membaca buku berjudul Anak malaya di Republik Turki yang ditulis oleh Thaqib Shaker. Penulis menceritakan selepas tamat diploma di Kolej Islam Antarabangsa, beliau tidak berjaya mendapat tempat di Ipta.
Kemudian secara tidak dirancang beliau memohon untuk  mendaftar masuk  ke Universiti di Turki dan permohonannya berjaya. Peringkat permulaan beliau hanya bertahan selama sebulan sahaja di Turki sebelum pulang semula ke Malaysia kerana motivasi, mental dan fizikalnya kecundang.
Di Malaysia beliau memasuki MSU di Shah Alam dan hanya bertahan selama seminggu. Kemudian beliau mencuba nasib di OUM, sama juga natijahnya. Hanya bertahan seminggu sahaja. Akhirnya beliau ke UNISEL dan bertahan selama setahun. Tanpa alasan yang kukuh beliau berhenti dari UNISEL walaupun mendapat pointer yang memuaskan.
Akhirnya beliau bertekad untuk menyambung semula pengajian di Turki, dan pergi semula ke Ankara Tomer, pusat menuntut bahasa Turki di bawah kelolaan Universiti Ankara. Kemudian beliau ditawarkan ke Universiti Gediz di Izmir. Rupanya tabiat suka bertukar tempat belajar bukan berlaku di Malaysia sahaja, termasuk di Turki, setelah setahun di Universiti Gediz beliau berpindah masuk ke Universiti Yasar di Bolge.

Membaca kisahnya, saya agak teruja dan andaikan mudahnya nak masuk dan bertukar-tukar universiti di Turki.
Ada yang berminat nak belajar di sana ?



FB : https://www.facebook.com/alfaqirazraie/


#PermaiMenulis #IPTA #IPTS #belajar #anakmalayadirepublikturki

Tiada ulasan:

Catat Ulasan